Hur går det att jobba på skolan? Del 2

2014-11-04 / 12:24:16
Här kommer andra delen av hur det går för mig att jobba på skolan. Tänkte ta upp det här med språket. Det är ju främst det som kan ställa till de.


Som ni vet kan jag typ tio ord på isländska. Men barnen försöker lära mig, dom är så söta och tålmodiga. Dom pekar på saker och säger ordet på isländska. Dom har dock missuppfattat engelskan lite, för första dagen jag var där frågade en lite kille "what's your name?" Och jag svarade såklart "my name is Sandra." Då hörde några av barnen de och tror att man ska säga "my name is" varje gång man ska försöka förklara något. Så dom kommer fram och pickar mig på armen, pekar på tex en stol och säger "my name is sto'll" eller cykel "my name is reiðhjól".
Dom har helt enkelt missuppfattat de lite men jag förstår ju vad dom menar. Så varje dag försöker dom lära mig ungefär hundra ord. Max 10-20 stycken har fastnat. Dom flesta av orden är för lik svenskan för att komma ihåg exakt. Tex gurka heter agurkur, bil heter bill, fotboll heter fotbolti. Så man förstår om dom säger orden på isländska men jag kommer inte ihåg allt själv när jag sen ska säga dom.
Men jag lär mig några ord varje gång och jag försöker verkligen att lyssna och lära mig men det är svårt. Har tänkt att försöka läsa nån kurs eller så, så jag kanske kan lära mig de enklaste fraserna i alla fall.

Sedan har jag tre barn som är till stor hjälp. Två av dem har bott i Sverige, pratar flytande svenska och har en svensk förälder var. Sedan den tredje är en liten söt och blyg tjej som vars pappa är ifrån USA. Så henne kan jag prata engelska med. Alla de tre barnen känner sig väldigt speciell när dom är de enda som egentligen kan prata med mig. Så dom vill gärna vara i det rummet där jag för dom tycker det är kul att dom kan hjälpa mig och så.
Den halvamerikanska tjejen är egentligen en väldigt tyst, blyg och tillbakadragen liten tjej. Men jag har märkt bara på de tre dagar jag varit där att hon verkligen växt och tar för sig mer nu eftersom hon känner sig duktig på något. Hon hade så rätt i en sak hon sa till mig i måndags. Hon sa på engelska "Sandra, det är tur för dig att du har mig så jag kan hjälpa dig." Och visst är det så. När något annat barn kommer och säger något eller inte förstår så frågar jag alltid någon av de tre barnen jag kan prata med så hjälper dom mig att översätta. 
Det som är mest frustrerande med språket det är att jag ofta förstår vad dom säger men jag vet inte hur jag ska svara. Härom dagen frågade en tjej på isländska om det fanns fler vita pärlor nånstans. Då svarade jag på lite blandning av alla språk "jag veit icke" och tyckte att de borde hon förstå. Men då svara hon "jag förstår inte danska". Haha ja så de kan bli!

Sakta men säkert ska jag nog kunna lära mig lite ord och fraser. Men än så länge har det funkat bra ändå. Har ju en svensk chef också som är till stor hjälp. Skulle dock vilja kunna prata isländska behjälpligt i alla fall så jag kan svara barnen om dom frågar någon enkel fråga. Men det kommer nog, hoppas jag. 

Vart ett sjukt långt inlägg av detta ändå. Plus att typsnittet är konstigt. Men får inte till det när jag skriver på mobilen tyvärr..
Hur som, är det något ni tycker jag missat att tagit upp när det gäller jobbet på skolan? Något mer ni är nyfiken på angående de? 

Kommentarer
Postat av: Magdalena Sannemo

Vad kul det är att läsa hur du har det:) Snart lär barnen ha lärt dig massor och du lärt dom. Sök upp en kurs i Isländska så lär du dig ännu snabbare och träffar säkert andra som du kanske kan umgås med. Ha så bra! Puss puss<3

2014-11-04 @ 14:27:02
Postat av: Emilinda

Haha! Dehär va verkligen inte tråkigt inlägg! Ja kunde inte sluta skratta på en kvart " jag förstår inte danska" vad söööööt! <3 SAKNAR DIG! <3<3

2014-11-05 @ 20:02:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback