Hur går det att jobba på skolan?

2014-11-03 / 11:21:20
Fick en fråga om jag inte kunde skriva lite om hur det går på jobbet på skolan, vad jag får göra, hur det går med språket osv. Kanske är fler som är intresserad av de så tänkte att jag skulle försöka skriva ihop något..


Från och med idag ska jag jobba måndagar, onsdagar och fredagar. Hittills har jag inte jobbat onsdagar så det har endast blivit tre arbetspass. Men av dom timmar jag gjort där så måste jag säga att det är verkligen roligt. Man får så himla mycket energi av barnen trots att vi inte alltid förstår varandra.

Om jag ska ta det bit för bit så börjar vi dagen med möte för personalen där vi går igenom lite hur det ser ut och vem som tar hand om vilket område. Det finns olika rum där barnen kan hålla till så det finns minst en personal på varje ställe. Sedan hämtar vi klasserna, en etta och en tvåa, och tar med dom ut om vädret tillåter annars stannar vi inne och har sagostund.
När klockan blir två går halva gänget till matsalen för fika medan dom andra fortsätter med sagostund. Sedan när dom fikat klart har dom något som kallas val. Då ställer sig alla barnen på ett led och så har alla barnen ett eget foto på dom själva på väggen. Då tar dom en efter en sitt foto och sätter fast de under rubriken för vilket rum dom vill vara i. Antingen får dom välja på gymnastiksalen, spilaborg(Vet inte hur den svenska översättningen är. Men det är ett rum där dom kan göra pärlplattor eller spela spel o sånt), slottet (ett lekrum som är byggt som ett slott, där dom kan härja fritt med utklädnigskläder o dyl), sedan har dom ett allt i allo rum där dom kan rita,måla, kolla film m.m. Sedan finns det en lekhörna där det är dockhus, träklossar, plastdjur och annat smått för att leka med. Eller så kan dom välja på att vara utomhus.
Men andra ord finns det lite olika att välja på. Detta systemet har dom främst för att föräldrarna i sin tur sedan ska kunna kolla på tavlan efter sitt barns foto och veta vilket rum dom är i.




Jag har hittills ansvarat för spilaborg och utomhus. Barnen vet vad dom vill göra och vart dom hittar grejerna, dom är rätt självgående så det har gått förvånansvärt bra för mig. Jag sitter mest med, visar att jag finns och ser till att det inte blir något strul.

Vart ett väldigt långt inlägg om hur det går för mig på skolan. Jag delar av inlägget här och imorgon kommer nästa del där jag tar upp hur det går med språket osv.
Är inte så väldigt bra på att skriva såna här texter. Så jag ber om ursäkt för dåliga meningsuppbyggnader, repetion av vissa ord osv. Men ni får åtminstone ett litet hum om hur jag har det. Om ni orkat läsa allt vill säga..

Kika in imorgon så får ni nästa del!



Kommentarer
Postat av: Elin

Kul!! Vilken smart idé med korten, lätt för föräldrar (och fröknar med) att ha koll. Ska bli spännande att höra hur det går med språket. :)

KRAM

2014-11-03 @ 18:41:55
URL: http://mentittahit.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback