Dessa osunda kroppsideal

2015-03-25 / 11:53:24
Nu tänker jag skriva om något som stört och provocerat mig under lång lång tid nu. Man kan väl säga att det stört mig sen den dagen jag vart gammal nog att jag började bry mig om hur jag och min kropp ser ut. Vilket är ungefär hela mitt liv..
Aldrig någonsin har jag blivit kallad fet. Jag tycker egentligen inte att jag borde kunna bli kallad de heller. Men ibland kallar jag mig själv de. Rätt eller fel?
Tror absolut inte jag är ensam om de. Varje dag blir vi proppade med information från alla håll och kanter men allra helst på Facebook och Instagram om hur man bör se ut. Jag är så otroligt less på detta och har ex antal gånger tänkt att jag ska ta bort alla sociala medier från mitt liv. Innerst inne vet jag att jag inte är tjock och jag vet också att folk skulle bli provocerad om jag påstod mig vara de. Som sagt har jag aldrig blivit kallad fet/tjock eller liknande snarare tvärtom. Folk har under hela mitt liv kommenterat att jag är smal/ För smal osv. Men är det konstigt att vi strävar mot osunda mål när vi dagligen blir bombade med de? "Såhär får du sommarkroppen" "Detta är idealkroppen som männen vill ha" osv..

Varje dag ser jag minst tio bilder på snygga tjejer med välsvarvade ben och självklart ett gap mellan benen. Om låren går ihop är man ju tjock? 
Japp, där har ni svaret. Kanske ingen annan kallar mig tjock men jag vill också ha ett gap och dessa perfekta ben. Men Nepp det har jag absolut inte och därför gnäller jag ibland för mig och ibland till Victor att jag är tjock. Försöker varenda dag att intala mig själv att jag inte är tjock och att man är olika byggd. Att man kan vara snygg även om man har lår som går ihop. Man kan, tror det eller ej, vara jävligt snygg utan att anses smal också. Vart ni chockad nu?


Trodde aldrig nånsin jag skulle lägga ut en sån här bild på mig, i trosor. Men nu gör jag de för att sätta mig emot dagens samhälle och normer. Så många gånger ser man tjejer som poserar på massa olika sätt för att lyckas få "gapet" mellan benen och se smala ut. Inklusive mig själv ibland. Men varför ska det vara så?
Blir så in i skogen förbannad på detta och största anledningen till att jag blir arg är för att det förstör för så många. Ungdomar och barn idag skaffar instagram, Facebook osv i väldigt tidig ålder och blir pepprade med dessa "ideal" bilder från jättetidig ålder. Dom börjar i smyg gå på dieter för att bli smal när dom redan har ett BMI på 15. Det är sjukt. Vet att BMI inte säger allt men bra mycket. Jag har i hela mitt liv haft ett BMI på under 19 trots att jag varit fotbollsspelare och idrottat större delen av mitt liv. Det är en ganska låg siffra med tanke på att jag haft en stor del av min kropp som består av muskler. Men ändå har jag sällan varit helt nöjd. Hade en period där jag tyckte jag var supersnygg men då reagerade alla andra på att jag var alldeles för smal. Ja men är det inte så man ska se ut då?

Nä hörrni, detta har gått alldeles för långt och det måste få ett slut. Kanske är det en lätt bortförklaring för mig själv för att slippa släpa mig till gymmet. Eller så är jag bara obotligt less på allt jävla tjat om sommerkroppen 2015, skippa vassen i sommar och allt sånt skit. Jag är less på att det ultimata utseendet inte är sunt på något vis. Jag ska försöka att känna mig nöjd med mig själv. Alla är vi olika och det kommer vi inte ifrån. Så from nu ska jag verkligen försöka sluta jämföra mig med andra, träna för att det är skönt inte för att gå ner i vikt och vara stolt över mig och min friska kropp. Så de så!

Kanske många tycker jag är töntig som skriver allt detta nu. Men jag vill bara få ett stopp på den här sinnes sjuka hetsen..

Sen en annan sak, även om det är himla populärt att vara smal så är det inte alla som själv bestämt att dom vill vara de. Ni skulle Aldrig nånsin säga till en person att den är För tjock. Säg då inte heller att folk är För smal. Det är inte alla som ser det som en komplimang..

Och där sätter jag punkt för mina onsdagstankar!

Kommentarer
Postat av: Lina

håller med dig! Självklart ska man kunna vara nöjd med sig själv, oavsätt. Träna gör dig gott, det är ingen nyhet. Men det är hälsan det är bra för och det ska vara roligt, inte bara kännas som ett tvång för att uppnå ett visst ideal. Bra skrivet :)

2015-03-25 @ 12:33:14
Postat av: Anonym

Sunt sagt Sandra! Jag blir så glad att du reagerar och du ska verkligen vara glad över din kropp. Det viktigaste är att man kan titta sig i spegeln och tala om för sig själv varje dag att "Jag duger". Säg varje dag:Jag är full av ljus jag skimrar, jag är vacker jag är stark jag är god! Puss puss, älskar dig<3 mamma

2015-03-25 @ 13:38:22
Postat av: Magdalena Sannemo

Jättefint sagt! Du duger verkligen som du är. Man kan varje dag säga till sig själv: Jag är full av ljus, jag skimrar. Jag är vacker, jag är stark, jag är god! Pröva det framför spegeln! Puss puss, älskar dig<3

2015-03-25 @ 13:43:56
Postat av: Håkan sannemo

Du är så vacker och god Sandra vi säger tillsammans vi duger som vi är Kram Kram Älsakar DIG

2015-03-25 @ 16:37:45
Postat av: Sofie

du är modig sandra! och snygg också!

2015-03-25 @ 18:58:15
URL: http://carlssonsofie.wordpress.com
Postat av: Anonym

Världens bästa finaste Sandra , håller med dig till tusen! Varför sträva efter att se ut som någon annan? Vi alla mer än duger precis som vi är, tänk va skönt att bara slippa jämföra sig och bara vara den man är och vara nöjd med det. I det här samhället är det svårt.. Så heja dig !! Längtar tills du kommer hem, puss och kram ❤️❤️

2015-03-26 @ 08:58:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback